
Xbox Series X و Series S کنسولهای بازی ویدیویی خانگی هستند که توسط مایکروسافت ساخته شدهاند. قرار است هر دو در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ به عنوان چهارمین نسل از خانواده کنسولهای ایکس باکس و جانشین ایکس باکس وان منتشر شوند .
شایعات مربوط به کنسولها برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۹ ظاهر شد، این خط به طور کلی با نام رمز "اسکارلت" تشکیل شده بود و متشکل از مدلهای سطح بالا و سطح پایین به ترتیب با نام های رمز "Anaconda" و "Lockhart" بود. این مدل پیشرفته برای اولین بار در جریان نمایشگاه E3 2019 تحت عنوان "Project Scarlett" مورد تمسخر قرار گرفت، در حالی که نام و طرح آن بعنوان Xbox Series X در اواخر ماه دسامبر در طی جوایز بازی معرفی شد. در شهریور ۱۳۹۹ ، مایکروسافت از مدل پایین رده به عنوان Xbox Series S رونمایی کرد.
مایکروسافت اولویت بندی عملکرد سخت افزاری، از جمله پشتیبانی از رزولوشنهای بالاتر نمایشگر (با رزولوشن 8K ) به همراه نرخ فریم، ردیابی اشعه در زمان واقعی (Real Time) و استفاده از درایو SSD با سرعت بالا برای کاهش زمان بارگذاری را در Xbox Series X دارد. Xbox Series S از همان پردازنده مرکزی و GPU کاهش یافته، حافظه و حافظه داخلی استفاده میکند و فاقد درایو نوری است.
Microsoft در حال ترویج رویکرد گیمر محور در مورد سخت افزار جدید خود است، از جمله به روزرسانیهای رایگان که نسخههای پیشرفته بازیهای Xbox One را از طریق ابتکار عمل "هوشمند تحویل" ، بازیهای بهینه شده برای سخت افزار سری X و سازگاری با بازیهای قبلی Xbox و کنترلرها ارائه میدهد و لوازم جانبی این کنسول همچنین از سرویس اشتراک بازی Xbox Game Pass و همچنین بازی ابر از راه دور در دستگاههای تلفن همراه از طریق بستر پخش جریانی بازی ابری xCloud بهره خواهد برد .
رونمایی و راه اندازی اولیه
شایعات درباره سخت افزار جدید ایکس باکس از اوایل ژوئن ۲۰۱۸ آغاز شده بود ، فیل اسپنسر مایکروسافت تأیید کرد که "در آن زمان" در ساخت کنسولهای بعدی ایکس باکس عمیق بودند ". اعتقاد بر این بود که این سخت افزار خانوادهای از دستگاهها با نام رمز "اسکارلت" است ، از جمله یک نسخه کم هزینه ، با تأکید بیشتر بر پخش بازی و سازگاری با بازیهای کنسولهای قبلی . تا مارس ۲۰۱۹ ، شایعات بیشتر منجر به حدس و گمان در مورد دو کنسول تحت خانواده اسکارلت با نام رمز "Anaconda" و نسخه کم هزینه "Lockhart" شد.
مایکروسافت پروژه اسکارلت را در کنفرانس مطبوعاتی خود در E3 2019 تأیید کرد . مایکروسافت گفت که آنها خواهان انتقال "نرم" از Xbox One به Scarlett هستند، با Scarlett از سازگاری با همه بازی ها و بیشتر سخت افزارهای پشتیبانی شده در Xbox One پشتیبانی خواهد شد. مایکروسافت طی ارائه در مراسم جوایز بازی ۲۰۱۹ ، رسماً طراحی اسکارلت و مارک تجاری آن ، "Xbox Series X" و همچنین تاریخ انتشار اواخر سال ۲۰۲۰ را فاش کرد. به دنبال این رویداد، سخنگوی مایکروسافت اظهار داشت که Xbox Series X به معنای ورود به نسل چهارم سخت افزار Xbox است.
کمپانی مایکروسافت قصد داشت جزئیات مربوط به مشخصات سخت افزاری و بازی های سری X را در کنفرانس توسعه دهندگان بازی 2020 (GDC) و E3 2020 ارائه دهد، اما هر دو رویداد به دلیل همه گیری COVID-19 لغو شدند. مایکروسافت در همان روزهای برنامه ریزی شده در مارس ۲۰۲۰ ، ارائههای آنلاین را برنامه ریزی کرد ، در حالی که این شرکت نمایش برنامهریزی شده E3 خود را بعداً برنامه ریزی خواهد کرد. مشخصات دقیق توسط مایکروسافت، دیجیتال فوندری و آستین ایوانز از رسانه اورکلاک در ۱۶ مارس ۲۰۲۰ ارائه شد. مایکروسافت با شروع ماه مه و اجرای آن تا زمان راه اندازی ، برنامه داشت تا به عنوان بخشی از سری "Xbox 20/20" رویدادهای دیجیتالی دیگری را در اطراف Xbox Series X و بازیهای آن برگزار کند. این مساله شامل Xbox Games Showcase در ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ و همچنین شامل بازیهای اصلی استودیوی ایکس باکس میشود.
در ۱۶ ژوئیه سال ۲۰۲۰ ، مایکروسافت اعلام کرد که تولید Xbox One X و نسخه کاملا دیجیتال Xbox One S را به عنوان محصولات جدید به پایان رسانده است.
وجود Xbox Series S پیش از رونمایی E3 2019 براساس "Project Lockhart" که اسکارلت ، دومین کنسول پایین رده را همراهی می کرد ، حدس زده شد. تأیید نامگذاری سری Xbox S از طریق لوازم جانبی سخت افزاری اولیه Xbox که برخی قادر به خرید آن بودند ، تأیید شد. مایکروسافت رسما از کنسول سری S در ۸ سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد،
سخت افزار
هنگامی که تیم ایکس باکس مایکروسافت کار بر روی جانشین کنسولهای ایکس باکس وان را در حدود سال ۲۰۱۶ آغاز کردند، آنها پیش از این نیاز به داشتن دو نسخه کنسول مشابه مدلهای ایکس باکس وان ایکس و ایکس باکس وان اس خود را برای تأمین نیاز بازارهای مختلف تصور کرده بودند. با توسعه هر دو مدل به طور هماهنگ، آنها میتوانند اطمینان حاصل کنند که بازیهای توسعه یافته بدون استثنا در هر دو سیستم اجرا میشوند. طبق روال گذشته پروژه های Xbox ، به این کنسولها نام کد بر اساس شهرها داده میشد. Xbox Series S Project Lockhart نامگذاری شد، بر اساس شهر لاکهارت، تگزاس، که آلن گرینبرگ گفت به عنوان "شهر کوچک با قلب بزرگ" شناخته می شود.
برای هدف نهایی Xbox Series X، هدف اصلی حداقل دو برابر کردن عملکرد گرافیکی Xbox One X بود که با توجه به عملیات نقطه شناور آن در ثانیه اندازه گیری میشود (FLOPS) و افزایش چهار برابر عملکرد CPU در مقایسه با Xbox One X ضمن حفظ عملکرد صوتی مشابه کنسول های Xbox One. همانطور که مهندسان برای تأمین این مشخصات مقدار نیاز به برق را محاسبه میکردند، دیدند که این قطعات مقدار زیادی انرژی داخلی (تقریباً ۳۱۵ وات ) مصرف و مقدار قابل توجهی گرما تولید می کنند.
این امر منجر به تصمیم برای تقسیم قطعات در دو صفحه مدار جداگانه شد. یک محل پردازنده / پردازنده گرافیکی، تنظیم کنندههای حافظه و توان و یک برد دیگر که به عنوان یک برد Southbridge برای عملکردهای ورودی / خروجی کندتر ( I/Q ) عمل میکند. بردهای نصب شده در دو طرف یک شاسی آلومینیوم به ایجاد کانالهای هوا برای خنک سازی کمک میکند. سپس اجزای باقی مانده مانند هیت سینک، محافظ برق، منبع تغذیه، درایو نوری و فن خنک کننده به روشی مانند Tetris (بازی تتریس) تنظیم شدند.
طبق گفته طراح اصلی Chris Chris Kujawski ، برای رسیدن به یک فاکتور فرم فشرده، در نتیجه ساختار برج مانند برای تأمین فاکتور آکوستیک، این سیستم شامل حسگرهای بی شماری برای کنترل سرعت فن است و برای اطمینان از جریان خوب هوا از طریق سیستم، سطح بالایی باز و بزرگ ضروری است. در حالی که عناصر خاصی مانند درایو نوری، نیاز جریان هوا و اندازه هیت سینک، ابعاد خاصی را در فاکتور شکل کلی ثابت نگه میدارند، اما آنها راضی بودند که در پایان بتوانند با یک طراحی مکعب شکل، به خط تولید وارد شوند.
Xbox Series X
رئیس ایکس باکس، فیل اسپنسر اظهار داشت که مایکروسافت نرخ فریم بالا و زمان بارگذاری سریعتر را نسبت به وضوح بالاتر در اولویت قرار میدهد ، سری X از طریق قابلیتهای بهتر پردازنده و پردازنده گرافیکی به این مهم دست مییابد.
Xbox Series X توسط یک پردازنده مرکزی 7 نانومتری AMD Zen 2 با هشت هسته با فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز یا هنگام استفاده از چند رشته همزمان (SMT) با سرعت ۳٫۶ گیگاهرتز تغذیه میشود. یک هسته پردازنده مرکزی به سیستم عامل اصلی اختصاص داده شده است. واحد پردازش گرافیکی نیز یک واحد سفارشی بر اساس AMD را rDNA به ۲ معماری گرافیک. در مجموع ۵۶ واحد محاسباتی (CU) با ۳۵۸۴ هسته، با ۵۲ واحد CU و ۳۳۲۸ هسته فعال است و با سرعت ثابت ۱٫۸۲۵ گیگاهرتز کار خواهند کرد.
این واحد توانایی محاسبه ۱۲٫۱۵ ترراف را دارد. دستگاه با ۱۶ گیگابایت حافظه SDRAM GDDR6 ارائه میشود، با ۱۰ گیگابایت حافظه با ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه که در درجه اول برای سیستم گرافیکی استفاده میشود و ۶ گیگابایت دیگر با سرعت ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه برای سایر عملکردهای محاسباتی استفاده میگردد. پس از اجرای نرم افزار مرکزی کنسول، تقریباً ۱۳٫۵ گیگابایت حافظه برای بازیها و برنامه های دیگر در دسترس خواهد بود. نرم افزار سیستم فقط از قسمت کندتر استخراج میشود.
عملکرد هدف Xbox Series X این است که بازیها را با وضوح 4K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ارائه دهد، (تقریباً چهار برابر قدرت Xbox One X). سری X می تواند تا 120 فریم در ثانیه را پشتیبانی کند و میتواند رزولوشن 8K ارائه دهد.
فرم کنسول Xbox Series X به گونهای طراحی شده است که جذاب و مینیمال باشد. این طراحی ۱۵٫۱ سانتی متر × ۱۵٫۱ سانتی متر (5.9 در 9 5.9 اینچ) است و ۳۰٫۱ سانتی متر (11.9 اینچ) بلندی و وزن آن ۴٫۴۵ کیلوگرم (۹٫۸ پوند) است. با اینکه این کنسول در جهت عمودی پیکربندی شده است ولی همچنین میتوان آن را به صورت افقی از پهلو قرار داد. ویژگیهای جلوه ظاهری آن تنها دکمه اصلی روشنایی و یک درایو Blu-ray Ultra HD میباشد.
قسمت بالای کنسول یک فن قدرتمند قرار دارد. اسپنسر اظهار داشت که کنسول به همان اندازه Xbox One X ساکت است. سری X شامل یک خروجی HDMI 2.1 ، شیار گسترش ذخیره سازی ، سه پورت USB 3.1 و یک پورت شبکه است . این کنسول فاقد مادون قرمز است و در عوض از HDMI-CEC پشتیبانی میکند. در افشای اطلاعات اولیه یک درگاه TOSLINK را برای صدای دیجیتال پیشنهاد شده بود، اما این در طراحی نهایی حذف شد.
Xbox Series S
Xbox Series S از نظر سخت افزار اساسی با Xbox Series X قابل مقایسه است، مشابه عملکرد Xbox One S در مقابل Xbox One X، اما فاقد برخی از قدرت پردازش خام است. در حالی که پردازنده مشابه با فرکانسهای کمی کندتر کار میکند، از پردازنده گرافیکی کندتر، RDNA2 سفارشی با 20 CU در ۱٫۵۵ گیگاهرتز برای 4 TFLOPS در مقایسه با ۱۲ TFLOPS از سری X استفاده میکند. ۱۰ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD با توان ورودی / خروجی خام ۲٫۴ گیگابایت بر ثانیه و البته فاقد درایو دیسک نوری میباشد، بنابراین کاربر نیاز دارد که تمام نرم افزارها را از طریق اینترنت و به صورت دیجیتال بدست آورد.
این برنامه برای ارائه عناوین بازیها با کیفیت 1440p و پشتیبانی از نرم افزار ارتقا دهنده 4K ارائه شده است، با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه، اگرچه در این وضوح میتواند به ۱۲۰ فریم در ثانیه نیز برسد. در سایر موارد، این کنسول دارای تمامی عملکردهای معادل Xbox Series X شامل پورت ها ، توسعه ها و پشتیبانی بازی است.
مایکروسافت سری S را طوری طراحی کرده بود که به راحتی در داخل یک کیف کوچک یا کوله پشتی قرار داده شود تا بتوان از آن برای حمل و نقل و استفاده در مسافرت استفاده کرد. حجم سری S حدوداً ۶۰ درصد کوچکتر از سری X است، در جهتگیری عمودی ۲۷۵ در ۱۵۱ در ۶۳٫۵ میلی متر. در این جهت، سطح کناری بزرگ آن دارای درگاه اصلی خروجی هوا برای خنک کننده فعال ، مشابه سطح رویی سری X است.
دریچه های اضافی نیز در بالای سری S قرار گرفته اند. قسمت جلویی آن دارای یک اتصال USB و جک هدفون است. قسمت پشت کنسول شامل اتصال برق، یک پورت HDMI، دو پورت USB اضافی و یک پورت شبکه میباشد. مانند سری X، سری S را نیز میتوان به صورت افقی قرار داد. درگاه خروجی هوا رو به بالا قرار دارد تا جریان هوا را حفظ کند. سری S در یک قاب سفید مات به همراه یک کنترلر (دسته بازی) همسان به بازار عرضه میشود و آن را از رنگ مشکی مات که سری X استفاده خواهد کرد متمایز می کند.